大会名称
2014年 情報科学技術フォーラム(FIT)
大会コ-ド
F
開催年
2014
発行日
2014/8/19
セッション番号
6L
セッション名
教育システムの設計・開発・実証
講演日
2014/9/5
講演場所(会議室等)
3A棟2F 3A203
講演番号
N-001
タイトル
パズルを用いたビジュアルプログラミング教材の実装と評価
著者名
山本 一秀石黒 紀悠齋藤 雄輔芳賀 博英
キーワード
情報教育, プログラミング教育, シリアスゲーム, パズルプログラミング
抄録
Currently students in elementary, junior, and senior high school are encouraged to learn programming in their class of informatics. In this research we propose visual programming environment named "Puzzle Programming" to make studying programming with pleasure. Puzzle Programming is implemented using Unity game engine. All data for puzzle programming is managed by Yaml, human readable data serialization format. Prototype puzzle programming system was implemented on Apple iOS. Tablet PC iPad is used for playing "Puzzle Programming." Experimental evaluation lecture proved the effectiveness of "Puzzle Programming" for programming study.
本文pdf
PDF download (449.7KB)