講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-06-18 15:00
[ポスター講演]拍の主観的な強さ:心理物理学的手法による定量の試み ○近藤聡太郎(東大)・岡ノ谷一夫(帝京大/東大)・橘 亮輔(東大) SP2022-20 |
抄録 |
(和) |
拍子は音楽構造の中核をなす。1つの強い拍と幾つかの弱い拍をひとまとめにすることで拍子は知覚される。この拍の強さは主観的なものであり、実際にどの程度の強さの違いを感じているかは分からない。そこで本研究では、拍の強さの定量を試みた。長い音と短い音の組を数回呈示し、中間的な長さの音を2個呈示した。後者の中間音の音圧を操作し、どちらの中間音がより強いかを恒常法で判断させた。その結果、前者の中間音が強拍か弱拍かで、等しい強さと感じる音圧に差がみられた。この差は拍の強さを反映すると考えられる。 |
(英) |
Meter is the core of the musical structure. We perceive meter as one strong beat and several weak beats. The intensity of the beats is subjective, and it is unknown how much difference we perceive in intensity. In the present study, we quantified the intensity of the beats. We presented several pairs of long and short tones and two intermediate-duration tones. We manipulated the sound pressure of the latter intermediate tone, and the participants chose which intermediate tone was more intense in the method of constant stimuli. We found a difference in the sound pressure that participants perceived as equal strength depending on whether the former intermediate note was a strong or a weak beat. This difference may reflect the intensity of beats. |
キーワード |
(和) |
リズム / 音楽的拍子 / 帯域雑音 / 主観的等価点 / / / / |
(英) |
rhythm / musical meter / bandlimited noise bursts / Point of Subjective Equality / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 122, no. 81, SP2022-20, pp. 88-89, 2022年6月. |
資料番号 |
SP2022-20 |
発行日 |
2022-06-10 (SP) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
SP2022-20 |