講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-03-04 13:00
esportsにおける実践知獲得のためのプレイ結果振り返り支援システム ○鹿田みなと・小尻智子(関西大) ET2021-67 |
抄録 |
(和) |
esportsなどの状況がリアルタイムに変化していく競技では、状況と目的に応じて行動を選択する意思決定を繰り返し行う。試合に勝利するには、適切な意思決定を行うことが重要であり、そのために行動の選択肢となる手続き的知識と、自身の意思決定の傾向であるメタ認知的知識を多く所持する必要がある。これらの知識を獲得する手法として、自身のプレイを見返して振り返ることが有効であるが、振り返り方法が分からない競技者や、が存在する。そこで本研究では、手続き的知識を獲得するための振り返り方法がわからない競技者に対しては、試合の各場面の内容に応じた振り返り方を提案し、その振り返り方に応じた思考を促す環境を提供する。また、複数の試合から特徴を発見できない競技者に対しては、統計情報を提示することによってメタ認知的知識の獲得を促進する。 |
(英) |
In esports, players repeatedly make decisions to select actions according to the situation and objectives. In order to win the game, players need to have a large amount of procedural knowledge for selecting actions and metacognitive knowledge which represents their own decision-making tendencies. To acquire these two types of knowledge, it is effective to reflect on their own play. However, some players do not know what to think for reflecting their play and some players cannot discover characteristics of their play from multiple games. In this study, for supporting the acquisition of the procedural knowledge, we define the different reflection method according to the game situation and develop a system for encouraging players to think according to the method. In addition, we develop the system for presenting statistical information for their actions to promote the acquisition of metacognitive knowledge. |
キーワード |
(和) |
知識獲得支援 / 手続き的知識 / メタ認知的知識 / 振り返り学習 / esports / 意思決定 / / |
(英) |
Knowledge Acquisition Support / Procedural Knowledge / Metacognitive Knowledge / Looking Back / Esports / Decision Making / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 121, no. 406, ET2021-67, pp. 91-96, 2022年3月. |
資料番号 |
ET2021-67 |
発行日 |
2022-02-25 (ET) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
ET2021-67 |
研究会情報 |
研究会 |
ET |
開催期間 |
2022-03-04 - 2022-03-04 |
開催地(和) |
オンライン開催 |
開催地(英) |
Online |
テーマ(和) |
プログラミング学習支援/一般 |
テーマ(英) |
Programming Learning Support, etc. |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
ET |
会議コード |
2022-03-ET |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
esportsにおける実践知獲得のためのプレイ結果振り返り支援システム |
サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
Reflection Support System on Esports Play to Acquire Practical Knowledge in Esports |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
知識獲得支援 / Knowledge Acquisition Support |
キーワード(2)(和/英) |
手続き的知識 / Procedural Knowledge |
キーワード(3)(和/英) |
メタ認知的知識 / Metacognitive Knowledge |
キーワード(4)(和/英) |
振り返り学習 / Looking Back |
キーワード(5)(和/英) |
esports / Esports |
キーワード(6)(和/英) |
意思決定 / Decision Making |
キーワード(7)(和/英) |
/ |
キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
鹿田 みなと / Minato Shikata / シカタ ミナト |
第1著者 所属(和/英) |
関西大学 (略称: 関西大)
Kansai University (略称: Kansai Univ.) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
小尻 智子 / Tomoko Kojiri / コジリ トモコ |
第2著者 所属(和/英) |
関西大学 (略称: 関西大)
Kansai University (略称: Kansai Univ.) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第14著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第20著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2022-03-04 13:00:00 |
発表時間 |
25分 |
申込先研究会 |
ET |
資料番号 |
ET2021-67 |
巻番号(vol) |
vol.121 |
号番号(no) |
no.406 |
ページ範囲 |
pp.91-96 |
ページ数 |
6 |
発行日 |
2022-02-25 (ET) |