講演抄録/キーワード |
講演名 |
2022-01-22 14:05
対話シチュエーションの教師による編集を可能とするロールプレイ型日本語学習支援システムの構築 ○鎌田雄大・野口靖浩・小暮 悟(静岡大)・山下浩一(常葉大)・小西達裕・近藤 真(静岡大) ET2021-48 |
抄録 |
(和) |
言語学習の初期段階においてロールプレイ型の対話体験は効果的とされているが,学習者が独学でロールプレイ型の対話体験をすることは難しい.そこで本研究では教師が編集した対話シチュエーションを元に,学習者が新規学習項目に関する反復練習や,協調学習者エージェント(CLA:Collaborative Learner Agent)とのロールプレイを独学で行えるシステムを提案する.これにより,学習者は教師が設定した学習の流れに沿って独学で学習できることが期待できる. |
(英) |
In the early stages of language learning, roleplaying dialogue is considered to be effective for beginner, but it is difficult for learners to experience roleplaying dialogue on their own. In this study, we propose a system that allows learners to practice repetition of new learning items and roleplay with a Collaborative Learner Agent (CLA) on their own, based on dialogue situations edited by the teacher. This system is expected to allow learners to learn Japanese on their own by following the learning flow set by the teacher. |
キーワード |
(和) |
対話シチュエーション / ロールプレイ / 学習支援システム / 日本語学習 / / / / |
(英) |
dialogue situations / roleplay / learning support system / Japanese learning / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 121, no. 341, ET2021-48, pp. 31-36, 2022年1月. |
資料番号 |
ET2021-48 |
発行日 |
2022-01-15 (ET) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
ET2021-48 |