講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-11-26 14:20
演者と観客の脳波状態が提示されるVRライブストリーミングシステムの開発 ○井手康太・堀江亮太(芝浦工大) MBE2021-28 |
抄録 |
(和) |
本研究では,VR空間で開催されるイベントにおいて,演者と観客の脳波に応じた視覚効果を生成し,リアルタイムに視聴させることができるライブストリーミングシステムを開発した.VR環境でのイベントとしてジャグリングパフォーマンスを想定した.実験により,VR環境でジャグリング中の演者の脳波から算出したβ/α比が集中度を反映していることを確認した.また,演者が自身の脳波による視覚効果を見ながら演技を行うとβ/α比が下がることを確認した. |
(英) |
In this study, we developed a live streaming system. The system generates visual effects according to the EEG of a performer and an audience in a show held in a VR space. The visual effects can be viewed and shared by the performer and the audience in real time. We adopted a juggling performance show as an event in the VR space. We confirmed that the beta/alpha ratio calculated from the EEG of the performer during juggling in the VR environment reflected the degree of the performer's concentration. We also confirmed that the beta/alpha ratio decreased when the performer performed while watching the visual effects generated by their EEG. |
キーワード |
(和) |
脳波 / β/α比 / 仮想現実 / ライブストリーミング / ジャグリング / / / |
(英) |
EEG / Beta/Alpha Ratio / Virtual Reality / Live Streaming / Juggling / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 121, no. 270, MBE2021-28, pp. 9-12, 2021年11月. |
資料番号 |
MBE2021-28 |
発行日 |
2021-11-19 (MBE) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
MBE2021-28 |