講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-08-22 13:25
ウェルネス・エンタテインメントのためのインタラクティブな錯覚体験システムに向けて ○長嶋洋一(静岡文化芸術大) HCS2021-29 |
抄録 |
(和) |
錯覚といえば錯視画像(静止画)や錯視動画(ループ)や錯聴サウンドファイルという形態が一般的であるが、再生専用メディアの形態としてパラメータが固定され「単に視聴するだけ」で面白くないという欠点がある。筆者は2020年2月に、人間が錯覚体験で感じる意外感が進化生物学的に説明される親近性/新奇性の演出に関係し、脳活性化(MCI予防/リハビリ)の点から「ウェルネス・エンタテインメント」に適したテーマとなりうる可能性を提起した。また筆者は2020年10月にインタラクティブ・マルチメディア・デザインの遠隔教育として、錯覚の度合いのパラメータを可変とする一種のゲーム制作演習について報告した。本報告では、この両者の考え方を踏襲し発展させた対面講義において、新たな錯覚研究の可能性や触覚/触感を含むマルチモーダル錯覚によるウェルネス・エンタテインメントの実現を目指した事例について報告する。 |
(英) |
Illusions are usually in the form of illusion images (still images), illusion movies (looped images), and illusion sound files, but they have the disadvantage that the parameters are fixed and they are not interesting for experience. In February 2020, the author raised the possibility that humans experience through illusory experiences is related to the production of familiarity/novelty as explained by evolutionary biology, and may be a theme suitable for "wellness entertainment" in terms of brain activation (MCI prevention/rehabilitation). In October 2020, the author also reported on a kind of game production exercise with variable parameters of the degree of illusion as a distance education for interactive multimedia design. In this paper, I will report on a case study of an in-person lecture that follows and develops both of these ideas, aiming at the realization of wellness entertainment through multimodal illusions, including the possibility of new illusions research and the sense of touch and haptics. |
キーワード |
(和) |
錯覚体験 / エンタテインメントコンピューティング / メディアアート / マルチモーダル錯覚 / / / / |
(英) |
Illusion Experience / Entertainment Computing / Media Art / Multimodal Illusion / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 121, no. 143, HCS2021-29, pp. 67-71, 2021年8月. |
資料番号 |
HCS2021-29 |
発行日 |
2021-08-14 (HCS) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HCS2021-29 |