講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-02-18 14:55
投影型ARにおける投影された物体の質感を再現するレンダリング手法 ○謝 俊・岡嶋克典(横浜国大) HIP2020-78 |
抄録 |
(和) |
本稿では物体表面の高精度な視覚的再現のために,投影像内の物体の質感を向上させるレンダリング手法を提案する.XYZ色空間でに基づく適応的投影型ARシステムに導入することで,投影された物体が光って見えてしまう「発光感」をリアルタイムに抑制できる.具体的には,投影色の計算の後,得られた投影質感の画像データと鮮鋭化処理フィルタを畳み込み,平滑化処理でぼやけてしまう部分の輪郭を強調させる.また,大きな発光感が存在する領域に対して,発光領域を抽出するアルゴリズムを適用し,分別処理による局所的な鮮鋭化で質感を向上させた.二つの評価実験から,提案手法の有効性と必要性を確認した. |
(英) |
In this paper, we propose a rendering method that improves the texture of an object in a projected image for high-precision visual reproduction of the object surface. By introducing it into an adaptive projection type AR system based on the XYZ color space, it is possible to suppress the "light emission feeling" in which the projected object appears to shine in real time. Specifically, after calculating the projection color, the obtained image data of the projected texture and the sharpening processing filter are convoluted to emphasize the outline of the part that is blurred by the smoothing processing. In addition, an algorithm for extracting the light emitting region was applied to the region where a large light emitting feeling exists, and the texture was improved by local sharpening by the sorting process. From two evaluation experiments, the effectiveness and necessity of the proposed method were confirmed. |
キーワード |
(和) |
プロジェクションマッピング / 投影型AR / 質感 / ぼかし / 鮮鋭化処理 / ガウシアン / 光沢感 / |
(英) |
projection mapping / Projected AR / Texture / Blur / Sharpen / Gaussian / Glossiness / |
文献情報 |
信学技報, vol. 120, no. 375, HIP2020-78, pp. 28-33, 2021年2月. |
資料番号 |
HIP2020-78 |
発行日 |
2021-02-11 (HIP) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HIP2020-78 |