講演抄録/キーワード |
講演名 |
2021-01-21 14:40
VRコンテンツにおける明度変調を用いた意識下に残りにくい視線誘導手法の提案 ○横見栄聡・磯山直也・酒田信親・清川 清(奈良先端大) MVE2020-31 |
抄録 |
(和) |
VRコンテンツにおいて,制作者が注目して欲しいものをユーザが見るとは限らない.制作者が意図したVR体験をユーザに提供するためには,ユーザの視線を見せたい方向へ自然に誘導する必要がある.本論文では,明度の緩やかな動的変調と,誘導先への視線の接近による変調消失という2つの要素を組み合わせた手法を提案する.実験により提案手法は,ユーザ体験を妨げず視線誘導ができる上に,汎用性の高い手法である可能性が示された. |
(英) |
On VR, users do not always see the specific events and gimmicks content that the creators want them to focus on. For the creators to provide users with the immersive experience they intend, it is necessary to naturally guide the user's gaze in the direction they wish to show in the virtual space.
In this paper, we propose a subtle gaze guidance method combining two techniques; gradual brightness modulation and termination of modulation by gaze approaching the guidance area. The experimental results show that the gradual modulation, compared to the sudden modulation, significantly contributes to a more natural and less disturbing viewing experience while maintaining relatively high guidance performance. |
キーワード |
(和) |
VR / HMD / 視線誘導 / 画像変調 / 360°映像 / 視覚的顕著性 / / |
(英) |
VR / HMD / gaze guidance / image modulation / 360°video / visual saliency / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 120, no. 319, MVE2020-31, pp. 7-12, 2021年1月. |
資料番号 |
MVE2020-31 |
発行日 |
2021-01-14 (MVE) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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