講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-10-10 13:40
[ショートペーパー]構造色表現のCGアプリケーションを用いた実験 ○野地朱真・樫村雅章(尚美学園大) MVE2019-26 |
抄録 |
(和) |
シャボン玉や貝の内側に見られる虹色の輝きは構造色のひとつで薄膜により生じる光の干渉の現象である. 今日汎用3DCGアプリケーションや著名なゲームアプリでも構造色用のThinfilmシェーダーが用意されるようになった.しかし求める色合いをパラメータ調整で適切に行うことはアーティストにとって困難である.なぜなら光の特性によって生じるこの現象を正しく理解する必要があるからだ. そこで演出意図に即した結果を得るため,光の波長特性の理解を手掛かりとしてArnold Rendererに搭載された薄膜シェーダを用いて作品制作に有効ないくつかのパラメータ制御法を試みた.ここではその実験結果と制作した作品を紹介する.また構造色の特徴として,視点移動により虹色に変化が生じきらめきが見られることを動画で示す. |
(英) |
Iridescent color appearing in such as soap bubbles and inside surface of seashells is one kind of structural color caused by optical phenomenon known as thin film interference. In recent years, 3D CG applications and game engines such as PIXAR Renderman and UNITY support several structural color shaders. However, it is not so easy for an CG artist to control this optical phenomenon caused by the characteristics of light by setting the parameters of the renderer. This paper presents experimental results of the method to control the thin film shader appropriately by understanding the wavelength characteristics of light on Arnold renderer. In addition, as demonstrating a feature of the iridescent color, some artworks of 3D CG animation will show changing of the hue of glittering color occurring due to the movement of the viewpoint. |
キーワード |
(和) |
構造色 / 薄膜シェーダー / CGレンダリング / アート表現 / / / / |
(英) |
Structural Color / Thin film shader / CG rendering / Art Expression / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 119, no. 222, MVE2019-26, pp. 13-14, 2019年10月. |
資料番号 |
MVE2019-26 |
発行日 |
2019-10-03 (MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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MVE2019-26 |