講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-03-05 16:50
プログラミング的思考力の育成を目的とした対戦型色塗りゲームの検討と開発 ○古謝翔士・井垣 宏(阪工大) SS2018-83 |
抄録 |
(和) |
小学校におけるプログラミング教育の必修化に伴い,プログラミング的思考力の育成を目的とした様々な知育ゲームが開発されている.
本研究では,他者が作成したプログラムを見てそれがどのような結果になるのかを評価するプログラム理解の要素を取り入れた対戦型のゲームを提案する.このゲームでプレーヤは矢印を組み合わせてプログラムを構築し,自分のカーソルを動かすことで盤面を自分の色に塗りつぶす.また,後手のプレーヤは自分に有利なように先手のプレーヤが作成したプログラムを参照し,変更することができる.
評価実験として,本稿で述べるゲームについて対戦相手のプログラム参照機能や変更機能を取り除いたものと比較した.結果として,対戦相手のプログラム変更機能がよりプレーヤのプログラム理解に大きい影響を及ぼす可能性があることが分かった. |
(英) |
Along with making the programming education at elementary schools compulsory, many educational games are being developed with the aim of fostering computational thinking.
We propose a two player game which incorporates elements of program understanding.
In our game, a player creates a program combining the arrows to move his piece in order to fill the board with his own color. In the second move, the player can watch and edit the program created in the first move so as to be advantageous to himself.
We compared the game described in this paper with those which omitted functions related to the program understanding.
The result showed editing the opponents program may have a greater influence on player's program understanding during playing our game. |
キーワード |
(和) |
プログラミング的思考 / プログラム理解 / 色塗りゲーム / / / / / |
(英) |
computational thinking / program understanding / coloring game / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 118, no. 471, SS2018-83, pp. 187-192, 2019年3月. |
資料番号 |
SS2018-83 |
発行日 |
2019-02-25 (SS) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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SS2018-83 |