講演抄録/キーワード |
講演名 |
2019-03-02 10:45
情報セキュリティ教育ゲームの学習効果の検証 ○廣瀬 司・中谷多哉子(放送大) KBSE2018-65 |
抄録 |
(和) |
近年,情報セキュリティ事件・事故は人に起因するものが多く発生している.したがって情報セキュリティ教育は大変重要である.情報セキュリティ事件・事故に直面したときに,教育した内容を想起し,解決するためには,学習者が教材を作成すれば学習効果があると考えた.本研究の目的は,情報セキュリティ教育ゲームによる学習効果の検証である.我々はこれまで学習者が問題を収集し,学習者が解決策を思考する情報セキュリティ教育ゲームを開発してきた.本稿では,この情報セキュリティ教育ゲームの有効性を検証した結果を示す.検証の結果,我々が開発したゲームを用いて教育を受けた人は,他のゲームを行って学んだ人よりも学習の成績が高かった.また,教育から24~26週間経過しても学習効果に大きな影響はなかったことが明らかとなった.以上により,学習者がゲームの中で情報セキュリティ事件を提示し,その解決策を思考する教育方法は,学習効果があるとの結論に至った. |
(英) |
Recently, information security accidents are often caused by people. An education on information security has become important. If students propose security incidents and they develop their solutions, they will be able to cope with security incidents in their daily life. The purpose of this paper is to verify the effectiveness of our game for improving ability to cope with the information security incidents. Our game is composed with two parts: proposing awful incidents and developing their solutions. We evaluated the effectiveness by comparing the knowledge level of our students with other students who learned with other games. Furthremore, the results of the education did not have changed in 24 to 26 weeks after the game education. |
キーワード |
(和) |
情報セキュリティ / ゲームによる教育 / いやな話 / 解決の沼 / / / / |
(英) |
information security / education with games / awful security incidents / a solutions lake / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 118, no. 463, KBSE2018-65, pp. 69-73, 2019年3月. |
資料番号 |
KBSE2018-65 |
発行日 |
2019-02-22 (KBSE) |
ISSN |
Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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KBSE2018-65 |