講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-05-22 15:00
対戦相手の存在はVRゲームの熱中度を高める ~ 事象関連電位(P300)による検討 ~ ○中田龍三郎・川合伸幸(名大) HCS2018-27 HIP2018-27 |
抄録 |
(和) |
ビデオゲームは誰かと一緒にプレイするほうが興味や面白さが増すとされる。近年普及しつつあるVRゲームを行う際はVRゴーグルを装着するため、実空間の視覚情報は制限され、実際に他者と対戦しているかは確認できない。VRゲームは従来のゲームにない深い没入感を得ることができるとされビデオゲームは誰かと一緒にプレイするほうが興味や面白さが増すとされる。近年普及しつつあるVRゲームを行う際はVRゴーグルを装着するため、実空間の視覚情報は制限され、実際に他者と対戦しているかは確認できない。VRゲームは従来のゲームにない深い没入感を得ることができるとされるが、VRゲームをプレイ中であっても、対戦相手の存在はゲームに多くの注意を向けさせ、興味や面白さが強い状態を作り出すのだろうか。本研究ではVRレースゲームをコンピュータと対戦する条件と他者と対戦すると教示された(実際にはコンピュータと対戦)条件を設定し、VRゲームプレイ中に無関係な音刺激を2種類(低頻度・高頻度)呈示し、低頻度の音刺激に対する注意を反映する事象関連電位(P300)を測定することでゲームへの熱中度を測定した。ゲームに集中するとゲームに対して注意資源のリソースが割かれ、音刺激への注意は減じると想定された。実験の結果、他者と対戦する条件では音刺激に対するP300は減少し、主観的な面白さは増大していた。他者と一緒にゲームをプレイしていると認知することで、対戦相手が見えないVRゲームであってもより強くゲームに注意を向けさせ、興味や面白さがさらに増した状態になると考えられる。るが、VRゲームをプレイ中であっても、対戦相手の存在はゲームに多くの注意を向けさせ、興味や面白さが強い状態を作り出すのだろうか。本研究ではVRレースゲームをコンピュータと対戦する条件と他者と対戦すると教示された(実際にはコンピュータと対戦)条件を設定し、VRゲームプレイ中に無関係な音刺激を2種類(低頻度・高頻度)呈示し、低頻度の音刺激に対する注意を反映する事象関連電位(P300)を測定することでゲームへの熱中度を測定した。ゲームに集中するとゲームに対して注意資源のリソースが割かれ、音刺激への注意は減じると想定された。実験の結果、他者と対戦する条件では音刺激に対するP300は減少し、主観的な面白さは増大していた。他者と一緒にゲームをプレイしていると認知することで、対戦相手が見えないVRゲームであってもより強くゲームに注意を向けさせ、興味や面白さがさらに増した状態になると考えられる。 |
(英) |
Previous studies on video games suggest that the existence of competitive players increases motivation and enjoyment, which appear to reflect high engagement states. However, it is not clear whether similar effects are found when playing Virtual Reality (VR) video games. Visual information of other players in the real world is not identified when playing VR games. Therefore, the contribution of the existence of a competitor to the enthusiasm may be weaker in VR video games. We examined whether the existence of a competitor increases enthusiasm in such games. Participants played a VR racing game alone (single condition) or with a fake player (competitive condition), while their brain activity was measured by means of event-related potential (P300), which reflects the attention resource to the less frequently presented sound among two kinds of task-irrelevant auditory stimuli. Due to limited capacity of attentional resources, attention to the sound should be decreased if the existence of a competitor increases attention to the VR video game, hence the brain activity reflecting attention to the sound (i.e., the amplitude of P300) should be smaller. Results showed that the amplitude of P300 in the competitive condition was smaller than that in the single condition, suggesting that the playing with the competitor increased the attention resource to the video game. The subjective enjoyment and excitement in the competitive condition were higher than those in the single condition. These results suggest that the existence of a competitor encourages high engagement states in participants playing VR video games as well as conventional (non-VR) video games do, even if the physical information of competitive players in the real world is not identified. |
キーワード |
(和) |
ゲーム / VR / 事象関連電位 / P300 / 熱中度 / 対戦相手 / / |
(英) |
Video games / VR / Event-related potential / P300 / Enthusiasm / Competitive players / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 118, no. 49, HCS2018-27, pp. 191-196, 2018年5月. |
資料番号 |
HCS2018-27 |
発行日 |
2018-05-14 (HCS, HIP) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HCS2018-27 HIP2018-27 |
研究会情報 |
研究会 |
HCS HIP HI-SIGCOASTER |
開催期間 |
2018-05-21 - 2018-05-22 |
開催地(和) |
沖縄産業支援センター |
開催地(英) |
Okinawa Industry Support Center |
テーマ(和) |
コミュニケーション支援およびヒューマンコミュニケーション一般 |
テーマ(英) |
Communication Enhancing and Human Communications |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
HCS |
会議コード |
2018-05-HCS-HIP-SIGCE |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
対戦相手の存在はVRゲームの熱中度を高める |
サブタイトル(和) |
事象関連電位(P300)による検討 |
タイトル(英) |
The existence of a competitor increases enthusiasm when playing the VR video games |
サブタイトル(英) |
An investigation based on the event-related potential (ERP) component (P300) |
キーワード(1)(和/英) |
ゲーム / Video games |
キーワード(2)(和/英) |
VR / VR |
キーワード(3)(和/英) |
事象関連電位 / Event-related potential |
キーワード(4)(和/英) |
P300 / P300 |
キーワード(5)(和/英) |
熱中度 / Enthusiasm |
キーワード(6)(和/英) |
対戦相手 / Competitive players |
キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
中田 龍三郎 / Ryuzaburo Nakata / ナカタ リュウザブロウ |
第1著者 所属(和/英) |
名古屋大学 (略称: 名大)
Nagoya University (略称: Nagoya Univ.) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
川合 伸幸 / Nobuyuki Kawai / カワイ ノブユキ |
第2著者 所属(和/英) |
名古屋大学 (略称: 名大)
Nagoya University (略称: Nagoya Univ.) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2018-05-22 15:00:00 |
発表時間 |
25分 |
申込先研究会 |
HCS |
資料番号 |
HCS2018-27, HIP2018-27 |
巻番号(vol) |
vol.118 |
号番号(no) |
no.49(HCS), no.50(HIP) |
ページ範囲 |
pp.191-196 |
ページ数 |
6 |
発行日 |
2018-05-14 (HCS, HIP) |
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