講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-03-02 09:00
[ポスター講演]エッジコンピューティングを用いたネットワーク型聴覚ディスプレイシステムの検討 ○伊藤修平・岩谷幸雄(東北学院大)・大谷 真(京大)・土屋隆生(同志社大) EA2016-121 SIP2016-176 SP2016-116 |
抄録 |
(和) |
無限長入力信号と長時間のインパルス応答の畳み込み信号をネットワークレンダリングで遠隔地に伝送する際,エッジ(クライアント端末)側でよりリアルタイム再現性を向上させるために,二重オーバラップ法の畳み込み信号初期部分をエッジコンピュータ側で処理させることによる,エッジコンピューティングを用いたネットワーク型聴覚ディスプレイシステムの実装を検討した. |
(英) |
When we calculate a convolution between a long-duration impulse response
(IR) and an original sound source by a rendering server through
computer network, system latency becomes large. In this case, it
becomes effective that a server and a client calculate the
convolution cooperatively. Therefore, we adopt edge-computing
concept. Double-overlap add method was employed
in proposed method. In our method, early calculation of convolution
was performed at a client. On the other hand, the late convolution was
calculated at a server side. |
キーワード |
(和) |
聴覚ディスプレイ / バーチャルリアリティ / Kinect / ヘッドマウントディスプレイ / / / / |
(英) |
Virtual Auditory Display / Virtual rreality / Kinect / Head Mounted Display / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 475, EA2016-121, pp. 225-226, 2017年3月. |
資料番号 |
EA2016-121 |
発行日 |
2017-02-22 (EA, SIP, SP) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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EA2016-121 SIP2016-176 SP2016-116 |
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