講演抄録/キーワード |
講演名 |
2017-01-27 16:05
眼球追跡を用いた皮質刺激型人工視覚シミュレータの開発 ○崔 軫煥・岸上展章・戸田敦士・林田祐樹・八木哲也(阪大) MBE2016-73 |
抄録 |
(和) |
近年,失明者の皮質視覚野に電気刺激をすることによって視覚機能を部分的に再建する 皮質刺激型人工視覚に注目が集まっている.しかしながら,こうした人工視覚によって どの程度有用な視覚機能が再建できるかはよくわかっていない.そこで本研究では, 皮質刺激型人工視覚によって誘発されると予想される光覚パターンを再構築する シミュレーションプラットフォーム(光覚パターンシミュレータ)を開発した. この光覚パターンシミュレータは,アイカメラ,ノート型PCおよびアイトラッキングシステムが 内蔵されたヘッドマウントディスプレイより構成されている. このシミュレータでは,視覚野をモデル化した仮想視覚野によって,外界像は実時間 で光覚パターンに変換され,HMD上に投影される.従って健常視覚者である被験者は HMD上の光覚パターンを見ることによって,皮質刺激型人工視覚が文字認識や 視覚ナビゲーションにどの程度有用かを評価することができる. |
(英) |
In recent years, there is a growing interest in a visual cortical prosthetics that delivers muliple electrical stimulations to visual cortex to evoke visual sensation in blinds. However, it is not yet well understood what level of visual perception can be evoked by the prosthetics. In the present study, we have developed a real time simulation platform, phosphene pattern simulator, to reconstract feasible phosphene patterns induced by the cortical prosthetics. The phosphene simulator consists of an eye camera, lap-top computer and a head mount equipped with an eye tracking sysmte. Image of outside world captured by the camera is trasformed to phosphene image through virtual cortex constracted on the computer and the phosphene pattern is projected on the HMD. Using the simulator, a subject with normal vision can evaluate the usefulness of phosphene pattern in reading letters, visual navigation and so on. |
キーワード |
(和) |
フォスフェン / 人工視覚 / 眼球追跡 / VR / / / / |
(英) |
Visual Prosthesis / Phosphene / Simulation / VR / Gaze Tracker / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 435, MBE2016-73, pp. 19-23, 2017年1月. |
資料番号 |
MBE2016-73 |
発行日 |
2017-01-20 (MBE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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MBE2016-73 |