講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-11-19 10:00
バーチャルリアリティシステムにおける視覚的エリアシング現象のモデル化と解析 ○中澤邑支朗・片山統裕・町田祉永・中尾光之(東北大) MBE2016-52 |
抄録 |
(和) |
脳内で感覚運動ミスマッチを計算する機構を明らかにするためには,感覚フィードバックを正確に制御できるバーチャルリアリティ(VR)実験系が有効である.我々は,分子や細胞レベルの研究に適したマウスを対象としたVR実験系を開発してきた.しかし,視覚フィードバックの離散性のため,VR環境の設定や運動の速度によっては視覚的エリアシング現象による感覚運動ミスマッチが生じうるという問題があった.本研究では,単純な具体例として,縦縞模様が両側の壁に描かれた1次元 VR通路における視覚的エリアシング現象を数理モデル化し,視覚的エリアシング現象を回避するための条件を導いた.これにより,視覚的エリアシング現象が生じないVR空間を設計することが可能になった. |
(英) |
To elucidate the neural computation mechanisms of sensory-motor mismatch in the brain, virtual reality (VR) experimental system is useful because it allows precise control of the sensory feedback. We have been developing a VR experimental system for mice that are suitable for studies at molecular and cellular levels. However, it was found that sensory-motor mismatch, due to visual aliasing, occurred depending on the running speed of the mouse and setup of the VR environment. In this study, as a simple example, we constructed a one-dimensional corridor of which vertical stripes are drawn on both sides of the walls, modeled the visual feedback in the corridor and analyzed the conditions to avoid the visual aliasing phenomena. This result would be useful to design the VR corridor for mice experiment without visual aliasing phenomena. |
キーワード |
(和) |
感覚運動ミスマッチ / バーチャルリアリティ / 視覚的エリアシング現象 / / / / / |
(英) |
sensory-motor mismatch / virtual reality / visual aliasing phenomena / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 312, MBE2016-52, pp. 21-24, 2016年11月. |
資料番号 |
MBE2016-52 |
発行日 |
2016-11-11 (MBE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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MBE2016-52 |