講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-12-16 13:50
コミックの「聴ける化」に向けて ○山西良典・福本淳一・山下洋一(立命館大) |
抄録 |
(和) |
電子デバイス上で閲読する電子コミックでは,コミック閲読時の音の再生が容易である.音の再生を伴うことで,電子コミックはより感性豊かなエンターテイメントとなり,紙媒体上でのコミックとは違った楽しみ方が可能となると考える.本稿では,電子コミックに付与する音メディアとしてBGMと効果音を考え,それぞれの音メディアを電子コミックに自動付与するための問題点の整理と基礎的な検討を述べる.BGMについては,童話を原作とするアニメ作品に付与された音楽について,物語中の場面特徴と付与された音楽特徴の分析について述べる.また,効果音については,コミックへの効果音付与に関するユーザ観察を通して,効果音を付与するために必要となる場面記述を検討する. |
(英) |
Digital comics are available with digital devices, e.g., smartphone and tablet, thus it is easy to play sounds with the digital comics. With sounds, digital comics would be more affective entertainment and might get new enjoyment which is different from comics on papers. This paper focuses on incidental music and Sound Effects (SEs) as sound media to be with digital comics; organization of problems and basic study to let comics be with sounds are shown in this paper. In this paper, we analyzed the relation between musical features of incidental music and linguistic features for the scene for animation which is transformed from well-known Japanese fairy tails. Also, this paper discusses a description scheme for comic scenes to select SEs through user observation where user subjectively select SEs for each comic scene. |
キーワード |
(和) |
コミック工学 / BGM付与 / 効果音 / 言語処理 / 感性情報処理 / / / |
(英) |
comic computing / BGM selection / sound effects / language processing / affective computing / / / |
文献情報 |
信学技報 |
資料番号 |
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ISSN |
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