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講演抄録/キーワード
講演名 2015-11-27 14:10
クラウドゲームに対するQoE評価法の検討
富永聡子佐藤哉子青木仁志NTTCQ2015-89
抄録 (和) クラウドゲームは,クラウドサーバからゲーム画面を映像配信することにより端末処理が軽く,高価なゲーム端末を購入しなくてもパソコンやスマホ等で利用できるためユーザが増加している.一方で,ネットワーク品質の影響を受けやすいためサービスの提供にあたってはネットワーク品質がユーザ体感品質(Quality of Experience:QoE) に与える影響を評価することが重要である.クラウドゲームに対するQoE 評価法については,ITU-T で勧告草案(P.GAME) が提案され,複数の観点での品質評価項目が議論されている.本稿では,クラウドゲームのQoE 評価の取り組みとして,P.GAME を参考に総合品質などの基本特性に加え,複数の品質評価項目を用いた主観品質評価実験を実施した.この結果,クラウド化に伴う表示応答時間の増加とともに総合品質は低下し,キャラクターの動きに対する移動性は項目選択に対する応答性や映像配信品質よりも遅延時間に対し厳しく評価されることが明らかになった.没入感の評価では総合品質との対応関係が見られた.また,遅延増加に伴いゲームスコアが減少する傾向がみられ,ゲームスコアの取得も参考指標になることを確認できた. 
(英) In cloud gaming, users can play games without expensive game terminals because cloud servers stream
the game video to the user terminals. On the other hand, network quality affects cloud-game quality. Therefore,
quality of experience (QoE) evaluation of cloud gaming for network quality is important. Quality of experience
assessment methods for cloud gaming have been proposed in the ITU-T Draft Recommendation (P.GAME). Mul-
tiple quality measures have been discussed based on quality aspects of gaming. We conducted subjective quality
assessment experiments on an role playing game by using eight quality measures including those in P.GAME, overall quality, acceptability, mobility, responsiveness, video quality, sound quality, immersion, game scores. We obtained the following results. The overall quality decreases with the increase in display-response time in cloud gaming.
Mobility affects QoE more than responsiveness and media quality. The QoE of immersion is the same as that for overall quality. We found that further study is needed for game play quality. The game scores decreased due to the increase in delay. We con rmed game scores are a helpful quality measure for such games.
キーワード (和) クラウドゲーム / QoE / P.GAME / RTT / / / /  
(英) クラウドゲーム / QoE / P.GAME / RTT / / / /  
文献情報 信学技報, vol. 115, no. 327, CQ2015-89, pp. 75-80, 2015年11月.
資料番号 CQ2015-89 
発行日 2015-11-19 (CQ) 
ISSN Print edition: ISSN 0913-5685  Online edition: ISSN 2432-6380
著作権に
ついて
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034)
PDFダウンロード CQ2015-89

研究会情報
研究会 CQ ICM NS  
開催期間 2015-11-26 - 2015-11-27 
開催地(和) 新潟大学 
開催地(英) Niigata University 
テーマ(和) ネットワーク品質,ネットワーク計測・管理,ネットワーク仮想化,ネットワークサービス,および一般 
テーマ(英) Network Quality, Network Measurement and Management, Network Virtualization, Network Service, General 
講演論文情報の詳細
申込み研究会 CQ 
会議コード 2015-11-CQ-ICM-NS 
本文の言語 日本語 
タイトル(和) クラウドゲームに対するQoE評価法の検討 
サブタイトル(和)  
タイトル(英) Quality of Experience Assessment Methods for Cloud Gaming 
サブタイトル(英)  
キーワード(1)(和/英) クラウドゲーム / クラウドゲーム  
キーワード(2)(和/英) QoE / QoE  
キーワード(3)(和/英) P.GAME / P.GAME  
キーワード(4)(和/英) RTT / RTT  
キーワード(5)(和/英) /  
キーワード(6)(和/英) /  
キーワード(7)(和/英) /  
キーワード(8)(和/英) /  
第1著者 氏名(和/英/ヨミ) 富永 聡子 / Toshiko Tominaga / トミナガ トシコ
第1著者 所属(和/英) 日本電信電話株式会社 (略称: NTT)
Nippon Telegraph and Telephone Corporation (略称: NTT)
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) 佐藤 哉子 / Kanako Sato / サトウ カナコ
第2著者 所属(和/英) 日本電信電話株式会社 (略称: NTT)
Nippon Telegraph and Telephone Corporation (略称: NTT)
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) 青木 仁志 / Hitoshi Aoki / アオキ ヒトシ
第3著者 所属(和/英) 日本電信電話株式会社 (略称: NTT)
Nippon Telegraph and Telephone Corporation (略称: NTT)
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講演者
発表日時 2015-11-27 14:10:00 
発表時間 25 
申込先研究会 CQ 
資料番号 IEICE-CQ2015-89 
巻番号(vol) IEICE-115 
号番号(no) no.327 
ページ範囲 pp.75-80 
ページ数 IEICE-6 
発行日 IEICE-CQ-2015-11-19 


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