講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-03-06 09:20
部分集合から算出した順位の提示効果 ○秦 崇洋・川崎仁史・倉沢 央・中村元紀・佐藤浩史・筒井章博(NTT) LOIS2014-79 |
抄録 |
(和) |
我々は,特定の行動に対する意欲を刺激し,対象者の行動を誘発することを目的として,対象者の行動量を順位として提示し他者との競争心を利用する手法に取り組んできた.
これまで,対象者の全集合における上位層のみならず,部分集合においてのみ上位となる者をも,部分集合内での順位に基づき上位層とみなすTop of Worldsを提案してきた.Top of Worldsで算出した順位を提示することで,順位の提示がない場合と比較して対象者の参加率が向上することは,これまでの研究において確認してきた.しかしながら,Top of Worldsが誘発させたい行動そのものを誘発するかは不明であった.
今回,我々は1ヶ月間の英単語学習に取り組む実験を行ない,Top of Worldsで算出した順位を提示することが,全集合における学習量の順位の提示の場合と同じく,被験者の学習量を増加させることを確認したため,報告する. |
(英) |
We try to lead people to develop desirable behavior by showing their own ranking based on the amount of the behavior, which introduces competition.
Our previous work proposed {it Top of Worlds}, which is the methodology for showing favorable rankings. Top of Worlds calculates rankings not only on a whole set of the participants but on a subset of them, and selects the best subset for each participants. Then, participants get rankings on the best subset as if each of them looks higher in a rank. Although we had found that the effect of Top of Worlds in the sense of atcivating participants, we have not confirmed that our method provokes their desirable behavior.
In this paper, we report new result that shows our method induce a target's desirable behavior, english learning, in the experiment. |
キーワード |
(和) |
ゲーミフィケーション / 内発的動機付け / 行動変容 / ファセット分類 / / / / |
(英) |
Gamification / Intrinsic motivation / Persuasive application / Behavior change / Faceted classification / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 114, no. 500, LOIS2014-79, pp. 105-110, 2015年3月. |
資料番号 |
LOIS2014-79 |
発行日 |
2015-02-26 (LOIS) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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LOIS2014-79 |