講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-02-27 14:45
システム開発場面を想定したコミュニケーションゲームの開発 ○北中佑樹・竹内和広(阪電通大) TL2014-51 |
抄録 |
(和) |
講義形式から一歩進んだ形で、学生が主体的に授業内容を理解することに貢献できる授業内アクティビティが求められている。
本発表では、システム開発の場面で求められる言語運用能力の実践を、技術者養成の授業の中で体験することを目的としたコミュニケーションゲームの開発事例を紹介する。
特に、専門的なコミュニケ ーションの背景にある経験知識や文脈を、実務経験のないゲーム参加者が主体的に意識するための工夫とその効果について報告する。 |
(英) |
Free discussion and role-playing are well-known and traditional classroom activities for developing general communication skills.
In this article, we introduce some communication activities (games) for developing communication skills in system engineering.
Particularly, we have designed the games to be conducted with participants who do not have rich experience and knowledge about system design. |
キーワード |
(和) |
情報教育 / システム設計 / コミュニケーションゲーム / / / / / |
(英) |
Information Education / System Design / Communication Game / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 114, no. 465, TL2014-51, pp. 9-12, 2015年2月. |
資料番号 |
TL2014-51 |
発行日 |
2015-02-20 (TL) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
TL2014-51 |