講演抄録/キーワード |
講演名 |
2015-01-29 13:30
Webに基づく「kikimimi」ゲームシステム開発の試み ○橋本梓龍・谷 賢太朗(新潟大)・河内了輔・新川拓也(阪電通大)・前田義信(新潟大) CAS2014-105 |
抄録 |
(和) |
現代社会において,視覚障がい者は,様々な生活の場面でバリアフリーの概念に基づいた設備,サービスを利用する事が出来る.これは,視覚障がい者のADL (Activities of Daily Living) 能力の向上に貢献する取り組みが数多くなされている事に伴っている.しかし,視覚障害者の娯楽等の文化活動に対しての支援は比較的少ない.視覚障がい者は,日常生活において晴眼者に依存しなければならない場面が多く,心理的負債感などのストレスを抱えている.視覚障害者の心身の健康,充実した社会生活を考えたとき,ADL能力の向上と共にQOL (Quality Of Life) の向上は重要な課題である.本研究では視覚障害者の娯楽という観点から,視覚障害者のQOL向上に貢献する事を目的としたゲームの開発を試みる. |
(英) |
Visually impaired persons can use an equipment and service based on a concept of the barrier free in various living situations in modern society, because the ADL (Activities of Daily Living) ability of the visually impaired is enhanced by assistive technologies. However, the support of cultural activities, or QOL (Quality Of Life), for the visually impaired, such as entertainments and games, are under utilized. Visually impaired persons may have a lot of mental stress by depending on the sighted persons in the daily living. To solve this problem, not only ADL but QOL is important issue on the assistive technology development. We have developed the game to enhance the QOL of the visually impaired from the viewpoint of entertainment. |
キーワード |
(和) |
視覚障がい / ADL(日常生活動作) / QOL(生活の質) / 娯楽 / 自己効力感 / / / |
(英) |
Visual impairment / ADL(Activities of Daily Living) / QOL(Quality Of Life) / Entertainment / Self-efficacy / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 114, no. 425, CAS2014-105, pp. 1-6, 2015年1月. |
資料番号 |
CAS2014-105 |
発行日 |
2015-01-22 (CAS) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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CAS2014-105 |