講演抄録/キーワード |
講演名 |
2014-03-18 13:20
2プレイヤーサッカーゲームにおける協調と競合行動の獲得 ○佐藤隆雄・西山 清(岩手大) NC2013-137 |
抄録 |
(和) |
自律エージェントの行動規則の獲得は機械学習の分野で大変興味深い話題である。そのエージェントはある環境で報酬を最大化するように行動を学習する。マルチエージェントシステムでは、各エージェントは与えられたタスクを実行するために他のエージェントと協力しなければならない。
本研究では、独自に開発された2プレイヤーサッカーゲームにおいて協調と競合行動がQ-learningによって自動的に獲得できる可能性を明らかにする。 |
(英) |
The acquisition of an autonomous agent's action rule is a very interesting topic in the field of machine learning. The software agents learn to take actions in an environment so as to maximize a cumulative reward. In multi-agent system, each agent must cooperate with other agents in order to perform a given task.
This work clarifies a possibility of automatically acquiring cooperative and competitive behaviors in a two-players soccer game developed originally by the authors. |
キーワード |
(和) |
強化学習 / Q-learning / サッカーゲーム / 協調 / 競合 / / / |
(英) |
reinforcement learning / Q-learning / soccer game / cooperation / competition / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 113, no. 500, NC2013-137, pp. 281-286, 2014年3月. |
資料番号 |
NC2013-137 |
発行日 |
2014-03-10 (NC) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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NC2013-137 |