講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-12-18 13:10
感性を基軸としたコミック工学研究のプラットフォームの提案 ~ コミック読者間の意見分析から ~ ○山西良典(立命館大)・杉原健一郎・井上林太郎・松下光範(関西大) |
抄録 |
(和) |
本稿では,電子コミックならではの付加価値としてソーシャルデータを活用した「感性的ハイライト」の抽出を提言する.現在,様々なコミックについて名シーンや名セリフを集めた関連書籍が販売されており,多くの読者が印象深いと感じる感性的ハイライトが存在すると考えられる.本稿では,印象評価実験を通してコミックに対するソーシャルデータを取得し,ソーシャルデータを基に抽出した感性的ハイライトの妥当性を実験的に確認した.そして,感性的ハイライトの抽出を可能にするソーシャルデータ取得のための,ソーシャル性および可読性の高いインタフェースをもつソーシャルリーディングシステムを提案した.本システムのインタフェースは,コミックソーシャルリーディングにおける読者の意見調査・考察から得られた知見を基にデザインしており,感性的ハイライトの抽出を可能にするソーシャルデータの取得のみならず,ユーザへのエンタテインメント提供も実現する.提案システムは,感性に着目したコミック工学研究のプラットフォームとしての利用が期待される. |
(英) |
This paper proposes extraction of ``Affective highlight" using social data as a distinctive added value of digital comic. There seems to be affective highlight that most people approves in comic. Because, several related books where impressive scenes and captions for a comic are gathered are published. Through impressive evaluation experiments, we obtained social data for comics and used it to extract affective highlight from comic, and we confirmed the validity of the extracted affective highlight. And, in order to obtain social data, we proposed social reading system whose interface has high sociality and readability. The interface is designed based on analysis and discussions of opinions for comic on the existing social reading system, and provides user with entertainment while social data can be obtained. We believe that the poposed system can be assumed as a platform for affective comic computing. |
キーワード |
(和) |
コミック工学 / 感性情報処理 / ソーシャルリーディング / インタフェース / / / / |
(英) |
comic computing / affective computing / social reading / interface / / / / |
文献情報 |
信学技報 |
資料番号 |
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ISSN |
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