講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-12-18 10:35
モーションキャプチャで計測された形状の動的変化を再現する3次元顔の表情生成 ○永田俊介・荒井雄大・稲葉善典・赤松 茂(法政大) |
抄録 |
(和) |
本研究では, モーションキャプチャで得られる表情表出時の顔の動きを用いて,顔の三次元形状の変化を生成した.真顔から数種類の表情表出の過程をモーションキャプチャシステムで, 真顔と数種類の表情顔の形態を三次元レンジファインダで計測し, それぞれの表情顔と真顔との差分を求め, 表情毎のその平均を算出した. モーションキャプチャデータと三次元形状のそれぞれについて得られた表情差分の平均に対して別々に主成分分析を施し,得られた主成分空間に表情差分を写像することで次元圧縮を行った. こうして得られた表情パラメータ同士を等号で結ぶ変換行列を求めた. その行列に基づき, モーションキャプチャデータの全フレームにおけるその時の三次元形状を推定する事で,動的な三次元顔表情の生成を行った. また, 生成された動的な三次元顔表情は, 実際に計測した顔の動きの情報を用いる事でどのような点にメリットがえられるのかを, 顔面上の点の動きに注目して検証を行った. |
(英) |
In this study, we generated dynamic 3D facial expressions that were obtained by a motion capture system that using actual facial motions. Starting with neutral faces, we obtained the facial motions by measuring several expressions. We obtained the 3D shapes of faces by measuring several expressions and neutral faces with a 3D-range finder. The low- dimensional parameters of the facial motions and the 3D shapes of faces were obtained by applying Principal Component Analysis to these averaged displacements from the neutral faces. We calculated an estimation matrix that transformed the facial motion parameters to the 3D shapes of the face parameters is calculated by equalizing both of them with a least squares method. Using this estimation matrix, we transformed facial motions from neutral into the generation of dynamic 3D facial expressions. We observed the trajectories of the feature points on the lips in the generated faces to determine advantages of using actual facial motions obtained by a motion capture system. |
キーワード |
(和) |
三次元形状 / モーションキャプチャ / 表情生成 / / / / / |
(英) |
3D shape of face / motion capture / Generating expression face / / / / / |
文献情報 |
信学技報 |
資料番号 |
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発行日 |
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ISSN |
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