講演抄録/キーワード |
講演名 |
2013-12-12 14:30
音声出力型娯楽ゲーム“kikimimi”のオンラインシステム化の検討 ○石坂英太郎・谷 賢太朗・前田義信(新潟大)・新川拓也(阪電通大) WIT2013-63 |
抄録 |
(和) |
視覚障がい者の日常生活動作(Activities of Daily Living, ADL)だけでなく生活の質(Quality Of Life)を上げるためのひとつの手法に,視覚障がい者のエンパワメントを向上させることが挙げられる.外出のような日常生活における動作では,視覚障がい者はガイドヘルパー(晴眼者)に依存し,相対的にパワーレスな状態に置かれがちである.エンパワメントを向上させるためには,晴眼者に依存しない視覚障がい者自身の自己効力感の上昇が必要である.我々は,視覚障がい者が晴眼者と対等に勝負できる音声出力型娯楽ゲームを提案し,ゲームプレイを通して視覚障がい者の自己効力感が上昇することを望んでいる.本稿では,テーブルゲーム“kikimimi”をオンライン化し,離れた地域に住む視覚障がい者や晴眼者がkikimimiをプレイできるようにすることを目的としてゲーム開発を行った. |
(英) |
One method to enhance not only ADL (Activities of Daily Living) but also QOL (Quality Of Life) is to enhance the empowerment of the visually impaired. The visually impaired often become the relatively powerless because they are usually dependent on the sighted (or “guide helper”) in going out of home to inexperienced places. In order to enhance the empowerment of the visually impaired, it is necessary that the visually impaired have opportunities to increase their self-efficacy by means of not depending on the sighted for their activities. We have presented speech-output entertainment games to make a fight possible from an equal footing with the sighted, and, as such, must hope that the visually impaired increase their self-efficacy through the game play. In this technical report, we redesigned the table game “kikimimi,” on the internet to have an opportunity that the visually impaired or the sighted living geographically far from the others can play the game “kikimimi”. |
キーワード |
(和) |
音声ゲーム / エンパワメント / 視覚障害 / 自己効力感 / / / / |
(英) |
Speech game / Empowerment / Visual impairment / Self-efficacy / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 113, no. 347, WIT2013-63, pp. 17-20, 2013年12月. |
資料番号 |
WIT2013-63 |
発行日 |
2013-12-05 (WIT) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
WIT2013-63 |