講演抄録/キーワード |
講演名 |
2012-11-16 15:20
低遅延オンラインゲームにおけるIP位置情報を用いたユーザマッチングの解析的評価 ○相川洋平・屏 雄一郎・大岸智彦・新井田 統・長谷川 亨(KDDI研) CQ2012-71 |
抄録 |
(和) |
ブロードバンドインターネットサービスの発展と共にマルチプレイヤーオンラインゲームの市場が急速に発展している.オンラインゲームでは,多くのプレイヤーが物理的位置に依存しない仮想空間をシェアするため,プレイヤー間のレイテンシがゲーム体感に大きな影響を与える.そのため,プレイヤー同士を如何に低レイテンシで組み
合わせるかが重要になる.本論文において,我々は1 フレーム以下のレイテンシを達成する同期型マルチプレイヤーオンラインゲームを対象とし,プレイヤーの地理的位置情報に基づいたトポロジアウェアな組み合わせ手法を提案した.本論文には提案したアルゴリズムに対するシミュレーションの評価を記す. |
(英) |
The market for multiplayer online games is rapidly growing, along with the growth of broadband Internet connection services. Since such games share a virtual space among many players, it is important to match players to a group so that they share low-latency connections with each other. This is because the latency between them affects the perceived quality of their experience. In this paper, we propose a topology-aware matching algorithm
using players ’geographical locations. We focus on synchronous multiplayer games that require a latency comparable to a delay of one frame. This paper describes the algorithm and its evaluation by the simulations. |
キーワード |
(和) |
地理的位置情報 / レイテンシ / / / / / / |
(英) |
IPGeolocation / Latency / / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 112, no. 288, CQ2012-71, pp. 75-80, 2012年11月. |
資料番号 |
CQ2012-71 |
発行日 |
2012-11-08 (CQ) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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CQ2012-71 |