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講演抄録/キーワード
講演名 2012-03-28 15:40
ゲーム中の視覚運動適応を脳波によって検出する
飯山慎吾夏目季代久九工大NLP2011-163
抄録 (和) 人は,様々な環境に適応することが出来る.実験室で調べる場合,視覚運動課題が一般的に用いられる.適応課題には空間的,時間的の2種類がある.空間的な視覚運動適応課題における脳波研究はあるが,時間的な適応課題に関しては今までの所無い.そこで,本研究では,リモコンキーの反応に時間遅延が有るゲームを作成し,そのゲームが出来るようになる過程の脳波を測定した,その結果,左前頭部脳波のβ波,γ波成分(高周波成分)が適応に伴って,その振幅を大きくした.また右後頭部の高周波成分は増加する傾向にあった.しかし,適応が起こらない条件では,そのような反応は見られなかった.従って,以上の結果より時間的な視覚運動適応を脳波で検出出来る可能性があると示唆された. 
(英) Human can adapt to the several changing environments. In the laboratory, the visuomotor adaptation is often studied. There are two types of visuomotor (VM) adaptation task, one is spatial VM adaptation task and the other is temporal VM adaptation task. On the spatial VM task, one of the electroencephalogram (EEG), theta rhythm at the right parietal cortex is related to the adaptation process. On the other hand, in the temporal VM task, EEG has not yet been recorded. At the present study EEG in the temporal VM task was recorded using the custom-made video game in which the response to the remote control key had some delay. In the results, the power of the gamma waves gradually increased at the left frontal region with the adaptation to the better performance on the temporal VM task. On the other hand, in the control condition, the gamma waves did not increase. These results suggest that the temporal visuomotor adaptation process can be detected using EEG. We will try to apply the result to the BCI technology.
キーワード (和) ゲーム / 時間遅延課題 / 視覚運動適応 / 脳波 / γ波 / / /  
(英) Game / Time delayed task / Visuomotor adaptation / Electroencephalogram / Gamma rhythm / / /  
文献情報 信学技報, vol. 111, no. 498, NLP2011-163, pp. 125-130, 2012年3月.
資料番号 NLP2011-163 
発行日 2012-03-20 (NLP) 
ISSN Print edition: ISSN 0913-5685    Online edition: ISSN 2432-6380
著作権に
ついて
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034)
PDFダウンロード NLP2011-163

研究会情報
研究会 NLP  
開催期間 2012-03-27 - 2012-03-28 
開催地(和) 福江文化会館 
開催地(英) Fukue Cultural Hall 
テーマ(和) 一般 
テーマ(英) General 
講演論文情報の詳細
申込み研究会 NLP 
会議コード 2012-03-NLP 
本文の言語 日本語 
タイトル(和) ゲーム中の視覚運動適応を脳波によって検出する 
サブタイトル(和)  
タイトル(英) The detection of visuomotor adaptation in the game with time delayed response using electroencephalogram 
サブタイトル(英)  
キーワード(1)(和/英) ゲーム / Game  
キーワード(2)(和/英) 時間遅延課題 / Time delayed task  
キーワード(3)(和/英) 視覚運動適応 / Visuomotor adaptation  
キーワード(4)(和/英) 脳波 / Electroencephalogram  
キーワード(5)(和/英) γ波 / Gamma rhythm  
キーワード(6)(和/英) /  
キーワード(7)(和/英) /  
キーワード(8)(和/英) /  
第1著者 氏名(和/英/ヨミ) 飯山 慎吾 / Shingo Iiyama / イイヤマ シンゴ
第1著者 所属(和/英) 九州工業大学 (略称: 九工大)
Kyushu Institute of Technology (略称: KIT)
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) 夏目 季代久 / Kiyohisa Natsume / ナツメ キヨヒサ
第2著者 所属(和/英) 九州工業大学 (略称: 九工大)
Kyushu Institute of Technology (略称: KIT)
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講演者 第1著者 
発表日時 2012-03-28 15:40:00 
発表時間 25分 
申込先研究会 NLP 
資料番号 NLP2011-163 
巻番号(vol) vol.111 
号番号(no) no.498 
ページ範囲 pp.125-130 
ページ数
発行日 2012-03-20 (NLP) 


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