講演抄録/キーワード |
講演名 |
2012-03-13 09:30
デザインワークに3次元空間は不要か? ~ 新コンセプト「実物大+実操作可能」に基づく3Dスケッチシステム ~ ○田野俊一・山本伸也(電通大)・岩田 満(都立産技高専)・市野順子・橋山智訓(電通大) IE2011-154 MVE2011-116 |
抄録 |
(和) |
我々はバーチャルリアリティ技術を用いて目の前の3次元空間に直接スケッチする一連の3Dスケッチシステムを開発してきた.しかしながら,3次元表示は新しいメディアであるため,当初,デザイナを惹き付けるが,すぐに利用されなくなってしまう.つまり,3次元表示は一種の単なるアトラクションであり,デザインには不要である.本論文では,根本的な問題は3次元空間を必須とする機能の欠如にあることを指摘し,新コンセプト「実物大+実操作可能」に基づく3Dスケッチシステムを提案する. |
(英) |
“Media” is an artifact that expands our creativity and intelligence. We have been studying a wide range of creativity-centered media to ensure that systems truly support creative and intelligent human activities. Specifically, for over ten years we have developed many 3D sketch systems that support the design of 3D objects. However, their long-term evaluation has revealed that they are not used by designers in real fields. Even worse, they are treated as if they were just mere attractions in an amusement park. The fundamental problem is the lack of the indispensable function for 3D space. In this paper, we propose new design principles, “life-sized and operable”, which make the 3D sketch system truly valuable for the designer. The new 3D sketch system is designed on the basis of “Life-sized and Operable”, developed, and evaluated successfully. |
キーワード |
(和) |
3Dスケッチ / 実物大 / 実操作可能 / / / / / |
(英) |
3D Sketch / Life-sized / Operational / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 111, no. 479, MVE2011-116, pp. 121-126, 2012年3月. |
資料番号 |
MVE2011-116 |
発行日 |
2012-03-05 (IE, MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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IE2011-154 MVE2011-116 |
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