講演抄録/キーワード |
講演名 |
2011-10-15 10:55
いけばなシミュレータの学習効果向上に関する検討 ○岡本仁美・向井信彦(東京都市大) ET2011-48 |
抄録 |
(和) |
本稿では,バーチャルリアリティ技術を用いたいけばなシミュレータにおける学習効果向上の検討について報告する.具体的には,表示と力覚提示の応答速度差から生ずる反力の不連続性を解消すると共に,花と剣山との距離感の把握を容易にするため,付影処理および立体視表示の追加を行った.さらに,初心者向けガイドラインを作成することで初心者の独学を可能とし,いけばなの練習結果と手本との違いを示すことで,学習効果の向上を図った. ユーザ評価を行ったところ,花と剣山との距離感の把握は大幅に改善され,ガイドラインと練習結果の評価を追加したことについても概ね良好な結果を得た. |
(英) |
In this paper, we report a study on improvement of learning effect for an IKEBANA simulator. One of the improvements is the reduce of discontinuity of the force generated by a haptic device. Another is the addition of shadowing and stereo vision in order to improve the distance sense between flowers and a pinholder. Furthermore, the simulator presents a guideline for beginners of ikebana so that they can learn ikebana skills by themselves. Finally, the simulator feedbacks the difference between the training result and a standard example to the user for the improvement of learning effect. According to the user’s evaluations, the distance sense between flowers and a pinholder has been greatly improved. The presence of the guideline and the training result also have good evaluations. |
キーワード |
(和) |
コンピュータグラフィックス / バーチャルリアリティ / いけばな / 力覚提示装置 / 学習システム / / / |
(英) |
Computer Graphics / Virtual Reality / Flower Arrangement / Haptic Devices / Learning Systems / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 111, no. 237, ET2011-48, pp. 7-12, 2011年10月. |
資料番号 |
ET2011-48 |
発行日 |
2011-10-08 (ET) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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ET2011-48 |