講演抄録/キーワード |
講演名 |
2011-01-21 18:00
京都祇園祭における船鉾懸装品の超高精細分光画像撮影 ○土田 勝(NTT)・田中弘美・矢野桂司(立命館大)・川西隆仁・柏野邦夫・大和淳司(NTT) PRMU2010-198 MVE2010-123 |
抄録 |
(和) |
大判カメラと多層膜フィルタおよびスキャン型のデジタルカメラバックを用いた2ショット型6バンド撮影システムを開発した.本システムは大判カメラのレンズの前に多層膜フィルタを取り付け、フィルタ無し(通常のRGB撮影)とフィルタ有りで合計2枚の3バンド画像を撮影し、これらの画像を組み合わせて1枚の6バンド画像とする。また大判カメラの後枠のシフト機構を利用してデジタルカメラバックを水平・垂直方向へ動かしてそれぞれの位置で撮影を行い、最終的に得られた各位置での画像を貼り合せることで、カメラ自体の画素数を超えた大画素数の画像を得ることができる。本システムを京都祇園祭の船鉾の懸装品の記録に際し織物の専門家と共に画像撮影を行い、画像サイズ5億画素、画像分解能0.02mm/pixelを実現した。 |
(英) |
We developed a two-shot 6-band image capturing system consisting of a large-format camera, a customized interference filter, and a scanning digital back to capture a 185-M-pixel images. The interference filter is set in front of the camera lens to obtain a 6-band image, that is, two 3-band images, one taken with the filter and the other without it. After correction of optical aberrations caused by the interference filter as well as system arrangement errors, the two images are combined into a 6-band image. The 6-band image was converted into a color-managed RGB image embedded ICC profile. In experiments, object images were captured as several divided parts and synthesized as almost 500-M-pixel image by using an image stitching technique. Resolution of the captured images is 0.02 mm/pixel. This paper discusses the camera system with its focus on some early modern tapestries used in the Kyoto Gion Festival. After the experiments, we interviewed a craftsman to assess the image’s importance in archiving and analyzing fabric structures. |
キーワード |
(和) |
デジタルアーカイブ / 超高精細画像 / 分光画像 / 色再現 / / / / |
(英) |
digital archive / ultra high-definition image / multiband imaging / color reproduction / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 110, no. 382, MVE2010-123, pp. 377-381, 2011年1月. |
資料番号 |
MVE2010-123 |
発行日 |
2011-01-13 (PRMU, MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
PRMU2010-198 MVE2010-123 |
|