講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-12-10 15:30
物理エンジンを用いたVR型剛体運動学習支援システム ○岩崎幸路・岡本 勝・松原行宏・岩根典之(広島市大) ET2010-76 |
抄録 |
(和) |
本稿では,仮想実験環境内に学習者の動きを模倣する人体モデルを提示する体験型剛体運動学習支援システムを提案する.仮想人体モデルを提示することによって学習者は仮想実験環境における自身の状態を把握しやすくなる.このシステムでは,実験実施に必要な入力インタフェースの位置情報のみをもとに仮想人体モデルを逆運動学を用いて制御することによって,学習者の腕の関節角度などの異なる情報を取得することなく仮想人体モデルの制御を行なえる.検証実験より,自己投射性を可能とする仮想人体モデルの制御を通じて,仮想実験環境における剛体操作の可能性を示した. |
(英) |
In this paper, experience-based learning support system with user’s virtual body in virtual space for rigid body dynamics is proposed. Using virtual body helps users to find one’s state in virtual space. The virtual body is controlled based on user’s hands position (position of 3D haptic interface devices) by using inverse-kinematic algorithm. By controlling virtual body through only user’s hands position, system needs no other user’s information such as joint angles of arms. Experiments have been conducted with three subjects to confirm the possibility of immersive projection using the proposed system. These experimental results indicate that the subjects can control the virtual body to move rigid body in virtual space. |
キーワード |
(和) |
VR / 体験学習 / 身体投射性 / 物理エンジン / / / / |
(英) |
VR / experience-based learning / immersive projection / physics engine / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 110, no. 334, ET2010-76, pp. 57-62, 2010年12月. |
資料番号 |
ET2010-76 |
発行日 |
2010-12-03 (ET) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
ET2010-76 |