講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-11-19 15:45
力覚を利用したネットワーク型リアルタイムゲームにおけるネットワーク遅延とパケット欠落がQoEに及ぼす影響 ○楠瀬祐司・石橋 豊・福嶋慶繁・菅原真司(名工大) CQ2010-65 |
抄録 |
(和) |
本報告では, 力覚を利用したネットワーク型リアルタイムゲームを対象に, ネットワーク遅延やパケット欠落がQoE (Quality of Experience)に及ぼす影響を調査している.
リアルタイムゲームとして二人の利用者が対戦するエアホッケーゲームを用いる.
また, 端末間の一貫性と因果順序関係を維持するために, 筆者らが以前に提案した適応型Dead-Reckoningを用いた適応型Δ因果順序制御方式を使用している.
QoE評価の結果, ネットワーク遅延またはパケット欠落率が大きいと, 端末間の公平性が大きく損なわれることを示す. |
(英) |
In this report, we investigate the influences of network delay and packet loss on QoE (Quality of Experience) in a networked real-time game with haptic media.
We use an air hockey game which two users play as the real-time game.
For consistency and causality, we employ the adaptive delta-causality control scheme with adaptive dead-reckoning, which the authors previously proposed.
As a result of QoE assessment, we show that when the network delay or the packet loss rate is large, the fairness among terminals is damaged seriously. |
キーワード |
(和) |
ネットワーク型リアルタイムゲーム / 力覚メディア / ネットワーク遅延 / パケット欠落 / QoE / / / |
(英) |
Networked real-time game / Haptic media / Network delay / Packet loss / QoE / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 110, no. 287, CQ2010-65, pp. 97-102, 2010年11月. |
資料番号 |
CQ2010-65 |
発行日 |
2010-11-11 (CQ) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
CQ2010-65 |
|