講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-10-14 13:55
端末間同期制御を用いたネットワーク型シューティングゲームにおけるQoE評価 ○井田吉昭・石橋 豊・福嶋慶繁・菅原真司(名工大) IN2010-66 |
抄録 |
(和) |
本報告では, ネットワーク型シューティングゲームであるFPS (First Person Shooting)を対象に, 一貫性と公平性を高く維持するため, 端末間でメディアの出力タイミングを揃える端末間同期制御を適用する. しかし, この制御を用いることで, インタラクティブ性が若干劣化してしまう. そこで, 本報告では, QoE (Quality of Experience)評価により, ネットワーク遅延やその揺らぎがインタラクティブ性と公平性に及ぼす影響を調査する. また, 端末間同期制御のパラメータの影響についても明らかにする.その他, アプリケーションレベルQoS (Quality of Service)とQoEとのQoS マッピングを行う. |
(英) |
This report applies inter-destination (or group) synchronization control, which adjusts the output timing among multiple terminals, to First Person Shooting (FPS) as a networked shooting game in order to keep the consistency and fairness high. However, the interactivity slightly deteriorates under the control. By the Quality of Experience (QoE) assessment, the report investigates the influences of network delay and jitter and examines the influence of a parameter of the inter-destination synchronization control on the interactivity and fairness. It also performs the Quality of Service (QoS) mapping between the application-level QoS and QoE. |
キーワード |
(和) |
ネットワーク型ゲーム / FPS / 端末間同期制御 / QoE / QoSマッピング / / / |
(英) |
Networked game / FPS / Inter-destination synchronization control / QoE / QoS mapping / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 110, no. 224, IN2010-66, pp. 7-12, 2010年10月. |
資料番号 |
IN2010-66 |
発行日 |
2010-10-07 (IN) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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IN2010-66 |
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