講演抄録/キーワード |
講演名 |
2010-03-16 10:00
家庭用ゲーム機の加速度センサを用いたニューラルネットワークによるジェスチャ認識の検討 ○飯村伊智郎・藤木拓郎(熊本県立大)・中山 茂(鹿児島大) PRMU2009-284 HIP2009-169 |
抄録 |
(和) |
ノンバーバルコミュニケーションであるジェスチャにおいて,人間の意思や感情は,手などの位置よりもむしろ身体に加えられた力に顕著に現れると考えられる.本論文では,運動中に働く力は加速度によって検出できることから,三軸加速度センサを用いた階層型ニューラルネットワークによるジェスチャ認識を試みた.家庭用ゲーム機Wiiに付属のWiiリモコンを入力デバイスとしたジェスチャ認識実験の結果,階層型ニューラルネットワークの入力値に単なる正規化された加速度の順列を用いることで,特定演者のみならず不特定演者に対しても高い認識率を示し,汎用性のあるジェスチャ認識エンジンを構築できることが確認できた. |
(英) |
We consider that the human intention and feelings conspicuously appear at the force added to a body rather than the positions of hands in the gesture that is nonverbal communication. In this paper, we tried gesture recognition based on multilayer neural network by using acceleration sensor because the force acting during motion can be detected by acceleration. As a result of our gesture recognition experiment in which the Wii remote attached to the home gaming console Wii was used as an input device, we have confirmed the following. By using the permutation of the simple normalized acceleration for input values of multilayer neural network, we have obtained high recognition rate in the case of not only specific performers but also unspecified performers. Therefore, we could develop versatile gesture recognition engine. |
キーワード |
(和) |
ジェスチャ認識 / 加速度センサ / ニューラルネットワーク / 家庭用ゲーム機 / ウィー / / / |
(英) |
gesture recognition / acceleration sensor / neural network / home gaming console / Wii / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 109, no. 470, PRMU2009-284, pp. 299-303, 2010年3月. |
資料番号 |
PRMU2009-284 |
発行日 |
2010-03-08 (PRMU, HIP) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
PRMU2009-284 HIP2009-169 |