講演抄録/キーワード |
講演名 |
2009-10-31 09:40
音楽演奏中の視線行動 ~ ライブ演奏の事例的研究 ~ ○河瀬 諭(阪大) HCS2009-61 |
抄録 |
(和) |
音楽演奏において,視覚情報は演奏者の表現を聴取者が理解する上で重要な役割を果たしている.中でも視線は,これまでにも定性的にはその重要性が指摘されながら,定量的にはほとんど検討されてこなかった.そこで,本研究は,実際に演奏中の視線行動を分析することにより,音楽演奏に果たす視線の役割を明らかにすることを目的とした.手続きとして,音楽を専攻する学生で構成されたポピュラー音楽バンドの演奏を録画し,各演奏者の顔の向きを分析した.その結果,演奏者は楽曲構造に依存して互いに頻繁に視線を交わすこと,楽曲上の中心的な役割を担う者を見ることが示された.このような行動は,より良い演奏音の産出という演奏者間コミュニケーションのみならず,観客の注意を誘導し,次の音楽的主役へ向ける演奏者-聴取者間コミュニケーションの役割もあると考えられる. |
(英) |
In music performance, visual information plays important roles in enabling audience members to construe performers’ expression. However, few studies actually measured gazing behavior during music performance although qualitative studies suggested importance of gaze. Thus, the aim of this study is to reveal roles of gaze in music performance by analyzing gazing behavior during a live performance. This study examined face direction of each performer via video taped performance of a popular music band comprising students who majored in music. The results showed that the gazing behavior of performers depended on the musical structure and they tended to look at the musically central player. Such behavior not only contributes to interperformer communication which produces good sounds, but also performer-audience communication which attracts audience members’ attention and directs their attention to the next musically central player. |
キーワード |
(和) |
音楽演奏 / 視線 / コミュニケーション / / / / / |
(英) |
Music performance / Gaze / Communication / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 109, no. 264, HCS2009-61, pp. 19-24, 2009年10月. |
資料番号 |
HCS2009-61 |
発行日 |
2009-10-24 (HCS) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
HCS2009-61 |