講演抄録/キーワード |
講演名 |
2008-11-15 11:30
携帯ゲーム機の特性を活かした語彙学習教材の開発 ○西垣知佳子(千葉大)・中條清美(日大)・内山将夫(NICT) TL2008-38 |
抄録 |
(和) |
携帯ゲーム機のユーザーインタファースを活かした英語語彙学習用教材の開発を行った.本教材は,学校英語教科書で不足すると指摘される生活語彙を補強するもので,コーパス言語学の手法を使って客観的に選定された生活語彙を学ぶことができる.教材は教室で活用されているカルタ教材を基盤として,映像・音声情報の提示やモバイル性に優れる携帯ゲーム機版の教材を作成した.具体的にはソニーのPower Station Portable(PSP)を使った教材を試作した.携帯型ゲーム機は,近年小学生から成人まで幅広く人気を集め,学校現場での活用事例も徐々に増えている.教育利用の拡大が見込まれる学習メディアであり,今後,教材の充実が期待される. |
(英) |
This paper describes the development of vocabulary learning materials adapted for PSP (Play Station Portable), a handheld gaming device. The materials were first created in the form of ‘karuta’, a traditional Japanese card game and later adapted for PSP to meet the needs of mobile society. Learners can study foreign languages anywhere and anytime with PSP. The content of the game is enjoyable for both children and adults. With this material, students can learn daily life vocabulary which is lacking in English textbooks used at junior and senior high schools. The target daily life words for this material were statistically selected based on corpus linguistics techniques. |
キーワード |
(和) |
携帯ゲーム機 / 語彙選定 / 語彙学習 / / / / / |
(英) |
handheld gaming device / vocabulary selection / vocabulary learning / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 108, no. 297, TL2008-38, pp. 13-16, 2008年11月. |
資料番号 |
TL2008-38 |
発行日 |
2008-11-08 (TL) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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TL2008-38 |