講演抄録/キーワード |
講演名 |
2008-10-02 17:15
テーブルトップ型拡張現実感におけるMagicCupの提案と評価 ○明神聖子(阪大)・加藤博一(奈良先端大)・西田正吾(阪大) MVE2008-48 |
抄録 |
(和) |
本論文では,テーブルトップ型拡張現実感に適した3次元仮想物体操作インタフェースとして,実物体のカップを操作インタフェースとしたMagicCupを提案する.MagicCupは,手に持てる小型入力デバイスで,位置と傾きの6 次元情報を検出するトラッカを備える.この特徴を有する3次元ユーザインタフェースにはワンドがあり,MagicCupはワンドの一種と位置づけられる.MagicCupは従来のワンドとは異なる「収納する」アフォーダンスを活かした物体とのインタラクション方法を持っている.評価実験では,MagicCupの基本特性を評価するため,従来型ワンドに多い「指し示す」ワンドと「触れる」ワンドとの比較実験を行った.実験結果から,インタラクション方法の違いによる基本特性の違いが明らかになった. |
(英) |
In this paper, we propose MagicCup suitable for table-top AR environment as the interface for controlling the virtual object. MagicCup uses a real cup as control interface. MagicCup is a handheld input device. It has the tracker which detects six-dimensional information of the position and the pose. Wand is the 3D user interface that has this feature. MagicCup is a kind of wands. The interaction method with the virtual object by MagicCup uses the affordance of ``covering''. This affordance is different from the affordance of the conventional wands. Most conventional wands have the affordance of the ``Pointing'' or ``Touching''. In evaluation experiments, in order to evaluate the fundamental characteristic of MagicCup, we compared three interaction methods, ``covering'' and ``pointing'' and ``touching''. The results showed there were the difference of fundamental characteristic by the difference of the interaction methods. |
キーワード |
(和) |
拡張現実感 / 3Dユーザインタフェース / タンジブルユーザインタフェース / ワンド / インタフェース設計 / インタラクションツール / ユーザビリティ / ARToolKit |
(英) |
Augmented Reality / 3D User Interface / Tangible User Interface / Wand / Interface Design / Interaction Tool / Usability / ARToolKit |
文献情報 |
信学技報, vol. 108, no. 226, MVE2008-48, pp. 15-20, 2008年10月. |
資料番号 |
MVE2008-48 |
発行日 |
2008-09-25 (MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
MVE2008-48 |