講演抄録/キーワード |
講演名 |
2007-12-14 11:05
Winning Strategies for Hexagonal Polyomino Achievement ○Kazumine Inagaki・Akihiro Matsuura(Tokyo Denki Univ.) COMP2007-49 |
抄録 |
(和) |
ポリオミノアチーブメントゲームにおいては,二人のプレーヤーが盤面上で交互に手を打ち,先手は与えられたポリオミノを早く完成させれば,後手はそれを防げば勝者となる.BodeとHarborthは正六角盤面上のポリオミノアチーブメントゲームを考察し,セル数5以下のポリオミノについて,5つを除き,先手必勝か否かを特定した [2] (Discr. Math. 212, 2000).本稿では,その中で未解決であった5つのうち,3つのポリオミノ{\bf Y},{\bf Z},{\bf C}が先手必勝であることを示す. |
(英) |
In polyomino achievement games, two players alternately mark the cells of a tessellation and try to
achieve a given polyomino. In [2] (Discr. Math. 212, 2000), Bode and Harborth investigated polyomino achievement games for the hexagonal tessellation and determined all but five polyominoes with at most five cells whether they are achieved by the first player. In this paper, we show winning strategies for the three hexagonal polyominoes with five cells called {\bf Y}, {\bf Z}, and {\bf C}, which were left open in [2]. |
キーワード |
(和) |
アチーブメントゲーム / ポリオミノ / 正六角盤面 / 必勝法 / 勝者 / 敗者 / / |
(英) |
achievement game / polyomino / hexagonal tessellation / winning strategy / winner / loser / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 107, no. 390, COMP2007-49, pp. 9-15, 2007年12月. |
資料番号 |
COMP2007-49 |
発行日 |
2007-12-07 (COMP) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
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COMP2007-49 |