講演抄録/キーワード |
講演名 |
2005-03-24 14:00
多関節化による弾性物体のインタラクティブモデルの提案 ○渡辺隆史・大谷 淳(早大)・楜沢 順(千葉商科大/早大)・徳永幸生(芝浦工大) |
抄録 |
(和) |
インタラクティブ操作が可能で、複雑な形状、アニメーションが可能な多関節弾性物体モデルの提案を行う。複数の弾性物体を接合することで、リアルタイムシミュレーションを可能にした、複雑な形状の弾性物体を生成する。弾性物体の接合は、インバースキネマティクスを用い、このとき、ボーンの長さを物理計算によって変化させることで、オブジェクト全体が弾性物体でできているかのような挙動が可能となる。また、弾性物体でできた外骨格で多関節弾性物体を囲むことで、複数のボーンを同時に制御する。 |
(英) |
We propose an articulated elastic model that can have interactive manipulations, complicated shapes and animation. By articulating two or more elastic objects, the complicated elastic object can animate in real time. Inverse kinematics is utilized for articulating the elastic objects. And, in order that the articulated elastic object behaves as the whole object has elasticity, the length of bones is changed using physical simulation. Furthermore, the motion of the all end effectors of the bone structure can be simultaneously manipulated by surrounding the articulated elastic object with exoskeleton. |
キーワード |
(和) |
コンピュータグラフィックス / 物理シミュレーション / 弾性物体 / 多関節モデル / 境界要素法 / インタラクティブアニメーション / / |
(英) |
Computer Graphics / Physical Simulation / Elastic Object / Articulated Model / Boundary Element Method / Interactive Animation / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 104, no. 748, MVE2004-70, pp. 7-12, 2005年3月. |
資料番号 |
MVE2004-70 |
発行日 |
2005-03-17 (MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 |
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