講演抄録/キーワード |
講演名 |
2004-11-25 15:00
フラクタル関数を用いた景観画像用汚れテクスチャの生成手法 ○茂岡尚史・向井信彦・小杉 信(武蔵工大) |
抄録 |
(和) |
バーチャルリアリティ(VR)技術を使用した景観シミュレーションを行う際,現実感を表現するためにテクスチャ画像を用いるが,テクスチャ画像の取得には多大な労力を要する.そこで本研究では,景観シミュレーション上で比較的よく現れる家屋の塀や道路のテクスチャ画像を自動的に生成することを目的とし,テクスチャ画像の汚れ形態を表現するために,フラクタル関数を用いる手法を検討した.フラクタルのジェネレータについては,実験から抽出された汚れ形態を基に設定する.本手法により生成した汚れ形態と予め生成してある質感画像とを組み合わせて,汚れのある景観画像用テクスチャを作成した.本報告ではこれらの検討結果について述べる. |
(英) |
Texture mapping technique is very useful to make landscape simulation images very realistic. This paper describes an automatic texture generation method for walls and roads, which appear very often in the simulation. We have extracted dirty texture pattern from real photograph for representing walls and roads, and experimented the method of generating textures by using fractal function. Fractal generators can be set based on dirty patterns extracted from real photograph. We made a weathered texture by combining the dirty texture pattern made by this method with material image made in advance. The paper describes the result of the experiments. |
キーワード |
(和) |
コンピュータグラフィックス / バーチャルリアリティ / 景観シミュレーション / テクスチャマッピング / フラクタル関数 / 汚れ質感画像 / / |
(英) |
computer graphics / virtual reality / landscape simulation / texture mapping / fractal function / weathered texture / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 104, no. 464, IE2004-82, pp. 17-20, 2004年11月. |
資料番号 |
IE2004-82 |
発行日 |
2004-11-18 (IE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 |
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