講演抄録/キーワード |
講演名 |
2018-01-18 11:25
インテルRealSense™を用いた人物の感情表現に基づく擬人化呈示に関する研究 ○蛭川琢斗・鹿嶋雅之・福元伸也・佐藤公則・渡邊 睦(鹿児島大) PRMU2017-119 MVE2017-40 |
抄録 |
(和) |
現在,3 次元アバターを用いた対話型ゲームやVR システム等が開発されているが,それらの多くは人間をベースにしており,様々な状況で感情表現を表す多様なアバターが必要となる.本研究では,RealSense で取得した顔検出情報と距離データから人物の感情表現に基づいた擬人化呈示を行うシステムを提案する.野菜や人工物等の 3D オブジェクトに顔部品を提示し形状変形を施すことで,感情表現を表す擬人化された非生物アバターの形成を行うシステムを開発し,評価実験により有効性を確認した. |
(英) |
Currently, interactive games and VR systems using three dimensional avatars are being developed. They are based on humans, and avatars representing emotional expressions are needed in various situations. In this research, we propose a system for personification presentation based on human emotional expression from face detection information and distance data acquired by RealSense. Present facial parts to 3D objects such as vegetables and artifacts and deform shape. As a result, a system was created to form anthropomorphic non - living avatars representing emotional expressions. Experimental result have shown as the effectiveness of the proposed method. |
キーワード |
(和) |
画像認識・理解 / 3 次元形状 / アニメーション / / / / / |
(英) |
Image Recognition / Three-Dimensional Shape / Animation / / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 117, no. 391, PRMU2017-119, pp. 69-74, 2018年1月. |
資料番号 |
PRMU2017-119 |
発行日 |
2018-01-11 (PRMU, MVE) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
PRMU2017-119 MVE2017-40 |