講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-07-08 14:20
リアルタイム畳み込みシステムを用いた音空間レンダラーの構築と評価 ○杉浦恭輔・土屋隆生(同志社大)・大谷 真(京大)・末永 司・白木原 太(ヤマハ) EA2016-17 |
抄録 |
(和) |
本報告は,音空間レンダリングによって数値的に計算された複数のインパルス応答をリアルタイムで畳み込み,スピーカアレイに出力する音空間レンダラーの構築と評価を行っている。構築された音空間レンダラーの構成は,4chのマイク入力に対して24chのスピーカ出力をコンボルバを使用し畳み込むもので,1Gbit audio network(Dante)上で信号のやりとりを行う。レンダラーの性能評価を行ったところ,遅延時間は約7.8 msであり,知覚への大きな影響はないことが確認された。レンダラーの音響的な入力と出力から計測された音圧比や残響曲線について評価したところ,実験結果はシミュレーションと良好な一致を示し,レンダラーを用いてバーチャルな音場を自由に提示可能であることが示された。 |
(英) |
In this report, a realtime sound field renderer which can interactively produce the virtual sound field is developed. The developed renderer consists of a realtime convolver, 24 channels loudspeaker array and 4 channels microphones. The convolver can convolve the input signals from microphones with the impulse responses calculated by the sound field renderering in realtime. In the system, the input and output signals are transferred through the 1 Gbit/s audio network system (Dante). The performances of the renderer are evaluated. The delay time of the system was evaluated as 7.8ms, which may not affect the perception. The ratio of the amplitude of the direct and the reflected wave, and the reverberation curves were then evaluated for the renderer. It is found that the renderer is possible to produce the virtual sound field interactively. |
キーワード |
(和) |
音空間レンダラー / リアルタイム / 畳み込み / LAP4 / インタラクティブレンダリング / / / |
(英) |
sound field renderer / realtime processing / convolution / LAP4 / interactive rendering / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 116, no. 122, EA2016-17, pp. 51-56, 2016年7月. |
資料番号 |
EA2016-17 |
発行日 |
2016-06-30 (EA) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
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EA2016-17 |