講演抄録/キーワード |
講演名 |
2016-01-21 14:50
TCGプレイ機械可読化のためのテンプレートマッチングに基づいたカード認識 ○岸 健太郎・服部 峻(室蘭工大) IN2015-97 |
抄録 |
(和) |
今日,インターネットや動画配信サービスの普及により,個人や団体が気軽に動画を配信できるようになり,TCG業界でも大会での対戦の様子を配信するようになった.しかしながら,撮影時に部屋の照明などの悪影響によってカードがよく見えず,視聴者が対戦状況を理解できないことが多々ある.この問題を解決するため,本稿では,プレイ状況をカメラで撮影し,テンプレートマッチングによる画像認識でカードを認識し,その認識結果に応じて予め用意された鮮明なカード画像で画面上に出力し,TCGプレイを見やすくするシステムと手法について検討する. |
(英) |
Today, with the popularization of the Internet and video streaming services, individuals and organizations have become able to stream their videos easily, and also the TCG (Trading Card Game) industries have come to stream videos of playing in their tournaments. However, the viewing audience cannot often understand what's going on in the TCG videos, because bad effects of room lighting etc. obscure TCG cards while shooting the TCG videos. To solve this problem, this paper conducts a study on a system and methods to make a TCG play more visible by using camera to shoot the TCG play, recognizing its shot TCG cards by image recognition based on template-matching, and outputting its prepared clear TCG cards instead of its shot obscure TCG cards according to the result of card recognition. |
キーワード |
(和) |
TCG / テンプレートマッチング / 画像認識 / 動画配信 / / / / |
(英) |
TCG / Template-Matching / Image Recognition / Video Streaming / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 115, no. 405, IN2015-97, pp. 13-18, 2016年1月. |
資料番号 |
IN2015-97 |
発行日 |
2016-01-14 (IN) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
IN2015-97 |
研究会情報 |
研究会 |
IN |
開催期間 |
2016-01-21 - 2016-01-22 |
開催地(和) |
名古屋企業福祉会館 |
開催地(英) |
Nagoya Kigyou Fukushi Kaikan |
テーマ(和) |
コンテンツ配信/流通、ソーシャルネットワーク(SNS)、データ分析・処理基盤、ビッグデータ及び一般 |
テーマ(英) |
Contents Delivery/Contents Exchange, Social Networking Service (SNS), Data Analysis/Processing Platform, Big Data, etc. |
講演論文情報の詳細 |
申込み研究会 |
IN |
会議コード |
2016-01-IN |
本文の言語 |
日本語 |
タイトル(和) |
TCGプレイ機械可読化のためのテンプレートマッチングに基づいたカード認識 |
サブタイトル(和) |
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タイトル(英) |
Card Recognition Based on Template-Matching for Making TCG Play Machine-Readable |
サブタイトル(英) |
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キーワード(1)(和/英) |
TCG / TCG |
キーワード(2)(和/英) |
テンプレートマッチング / Template-Matching |
キーワード(3)(和/英) |
画像認識 / Image Recognition |
キーワード(4)(和/英) |
動画配信 / Video Streaming |
キーワード(5)(和/英) |
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キーワード(6)(和/英) |
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キーワード(7)(和/英) |
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キーワード(8)(和/英) |
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第1著者 氏名(和/英/ヨミ) |
岸 健太郎 / Kentaro Kishi / キシ ケンタロウ |
第1著者 所属(和/英) |
室蘭工業大学 (略称: 室蘭工大)
Muroran Institute of Technology (略称: Muroran Inst. of Tech.) |
第2著者 氏名(和/英/ヨミ) |
服部 峻 / Shun Hattori / |
第2著者 所属(和/英) |
室蘭工業大学 (略称: 室蘭工大)
Muroran Institute of Technology (略称: Muroran Inst. of Tech.) |
第3著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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第4著者 氏名(和/英/ヨミ) |
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講演者 |
第1著者 |
発表日時 |
2016-01-21 14:50:00 |
発表時間 |
25分 |
申込先研究会 |
IN |
資料番号 |
IN2015-97 |
巻番号(vol) |
vol.115 |
号番号(no) |
no.405 |
ページ範囲 |
pp.13-18 |
ページ数 |
6 |
発行日 |
2016-01-14 (IN) |
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