講演抄録/キーワード |
講演名 |
2009-06-26 14:15
GPUによる3次元音場シミュレーション ○土屋隆生・森河内 淳・大塚正広(同志社大) US2009-16 |
抄録 |
(和) |
本報告では,マルチGPU (Graphic Processing Unit) システムを用いた3次元音場シミュレーションを行っている。GPUプログラミングにはCUDA (Compute Unified Device Architecture), 並列化にはOpenMPを使用し,最大4GPUで並列化している。
3次元音場をディジタルホイヘンスモデル (DHM)法とFDTD法でモデル化した場合について,計算性能について評価を行っている。数値実験の結果,4GPUにおけるピーク性能として2.18GFUPS (Field Update Per Second),26.2GFLOPSが得られた。 |
(英) |
In this paper, a multi-GPU (Graphic Processing Unit) system is applied
to a high-performance numerical simulation of three-dimensional sound
field in time domain. The multi-GPU system consists of four GPUs.
The program code for GPU is described by CUDA (Compute Unified Device
Architecture) language and the code for the parallel programming is
described by OpenMP on the Windows XP platform. The finite difference time domain (FDTD) method and the digital Huygens' model (DHM) method are implemented on the multi-GPU system. The calculation performance is evaluated for the three-dimensional sound field simulations. As a result, peak performances of 2.18 GFUPS (Field Update Per Second) or 26.2GFLOPS are obtained for four GPU system. |
キーワード |
(和) |
マルチGPU / DHM法 / FDTD法 / 3次元音場解析 / / / / |
(英) |
multi-GPU system / DHM method / FDTD method / 3-D sound field analysis / / / / |
文献情報 |
信学技報, vol. 109, no. 107, US2009-16, pp. 17-20, 2009年6月. |
資料番号 |
US2009-16 |
発行日 |
2009-06-19 (US) |
ISSN |
Print edition: ISSN 0913-5685 Online edition: ISSN 2432-6380 |
著作権に ついて |
技術研究報告に掲載された論文の著作権は電子情報通信学会に帰属します.(許諾番号:10GA0019/12GB0052/13GB0056/17GB0034/18GB0034) |
PDFダウンロード |
US2009-16 |