No |
245110 |
標題(和) |
視覚系の積分効果を考慮した時空間コントラスト補正によるデジタルシネマ映像のフレームレート変換 |
標題(英) |
Frame-rate Conversion of Digital Cinema by Spatio-temporal Contrast Compensation Considering Eye-trace Integration Effect |
研究会名(和) |
画像工学, 通信方式, オーディオビジュアル複合情報処理, 放送技術 |
研究会名(英) |
ImageEngineering, CommunicationSystems, AudioVisualandMultimediaInformationProcessing, BroadcastingTechnology |
開催年月日 |
2016-12-08 |
終了年月日 |
2016-12-09 |
会議種別コード |
5 |
共催団体名(和) |
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資料番号 |
CS2016-62, IE2016-98 |
抄録(和) |
本稿では,4Kデジタルシネマなどの高精細映像を8Kスーパーハイビジョン放送に用いることを目的として,そのフレームレート変換法を提案する.提案法は,従来のフレームレート変換法におけるフレーム内挿処理による多重像などのアーティファクトを抑制するために,カラー動画像の各色信号に対して視覚系の時空間コントラスト感度補正を用いた線形補間フレーム内挿処理を行うことを特徴とする.評価実験では,提案法は従来法に対して,高い主観画質が得られることを示す. |
抄録(英) |
In order to broadcast a 4K digital cinema content to 8K UHDTV (Ultra High-Definition Television) broadcasting, we propose a frame-rate conversion method from 24 to 120 frame per second. The proposed method uses a linear-filtering frame interpolation method by compensating of spatio-temporal contrast sensitivity of human vision to suppress an artifact of multiple contour of a moving object. Experiments show that the proposed method provides a subjectively better appearance in comparison with the conventional frame-rate conversion methods. |
収録資料名(和) |
電子情報通信学会技術研究報告 |
収録資料の巻号 |
Vol.116, No.346,347 |
ページ開始 |
109 |
ページ終了 |
114 |
キーワード(和) |
高精細映像,フレームレート変換,線形補間フレーム内挿,時空間コントラスト感度 |
キーワード(英) |
Ultra High-Definition Television,Frame-Rate Conversion,Linear-Filtering Frame Interpolation,Spatio-Temporal Contrast Sensitivity |
本文の言語 |
JPN |
著者(和) |
松尾康孝 |
著者(ヨミ) |
マツオ ヤスタカ |
著者(英) |
Yasutaka Matsuo |
所属機関(和) |
日本放送協会 |
所属機関(英) |
Japan Broadcasting Corporation |
著者(和) |
境田慎一 |
著者(ヨミ) |
サカイダ シンイチ |
著者(英) |
Shinichi Sakaida |
所属機関(和) |
日本放送協会 |
所属機関(英) |
Japan Broadcasting Corporation |