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No 115829
標題(和) 雪の結晶構造に基づく降雪シーンのCG生成に関する研究
標題(英) Creation of snowing based on the structure of snow crystals
研究会名(和) 通信方式; 画像工学
研究会名(英) Communication Systems; Image Engineering
開催年月日 1999-12-16
終了年月日 1999-12-17
会議種別コード 2
共催団体名(和) 情報処理学会
資料番号 CS99-114,IE99-94
抄録(和) 降雪シーンのCG生成の研究例として、Simsの降雪モデル[1]、村岡らの総合モデル[2][3][4]等が報告されている。これらの研究ではCG生成における処理時間の問題から雪の形状や動きを簡易なモデルにあてはめており質感表現力よりも計算コストを重視している。本研究では計算コストよりもよりリアルな降雪表現を目指す。まず初めに雪の結晶構造と中谷ダイヤグラム[5]に着目し雪結晶を作成する。次に孫野ら[7]の結合報告をもとに雪片を作成する。そこで得られた形状データを用いてボリュームレンダリングを行なう。さらに動きのモデルの方向性について検討を行なう。
抄録(英) There has been some researches for making a snowing scene by using the techniques of computer graphics[1-4]. They have used the simple models of the shapes and the motion of snow to reduce the calculation time, since their research interest was in reducing the calculation time rather than improving realistic images. Conversely, we focus on making more realistic scene of snowing rather than the cost of calculation. First we present the shape model of snow crystals based on Nakaya-diagram[5]. Next we combine snow crystals to make a snow flake by applying the results of Magono-report[7]. From the shape information of snow flakes, we obtain some parameters for volume rendering which generates an artificial image of snow. Finally we discuss the motion of snow flakes for making snowing scene.
収録資料名(和) 電子情報通信学会技術研究報告
収録資料の巻号 Vol.99 No.510,511,512,513
ページ開始 31
ページ終了 36
キーワード(和) 降雪シーン
キーワード(英) showing scene
本文の言語 JPN
著者(和) 小谷一孔
著者(ヨミ) コタニカズノリ
著者(英) Kotani Kazunori
所属機関(和) 北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科
所属機関(英) Japan Advanced Institute of Science and Technology
著者(和) 剣持雪子
著者(ヨミ) ケンモチユキコ
著者(英) Kenmochi Yukiko
所属機関(和) 北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科
所属機関(英) Japan Advanced Institute of Science and Technology
著者(和) 姫野泰宏
著者(ヨミ) ヒメノヤスヒロ
著者(英) Himeno Yasuhiro
所属機関(和) 北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科
所属機関(英) Japan Advanced Institute of Science and Technology

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